Успешный город

Фестиваль камерної музики у Києві відкриє особливий концерт

Проєкт «Чорне намисто» поєднає музику українських композиторок та візуалізацію жіночого начала старовинних українських традицій.

З 17 по 21 вересня у Національній філармонії України проходитиме вже традиційний фестиваль камерної музики «КViнтофест. Камерні акценти осені».

«Цей фестиваль ми започаткували у філармонії 2019 року. Квінтофест триває, відповідно, п’ять днів. Це презентація цілого пласту камерної музики, — розповіла помічниця художнього керівника філармонії Олена Зеніна. —  Цього разу участь беруть чотири колективи: Київський камерний оркестр, Національний ансамбль „Київська камерата“ і Національний ансамбль „Київські солісти“, а також Київський квартет саксофоністів. Програма фестивалю відбиває тенденції сьогодення. Ми намагаємося піднімати і показувати культурні глибини українського музичного всесвіту. Три із п’яти концертів фестивалю присвячено українській музиці».

17 вересня фестиваль відкриє проєкт «Чорне намисто». Авторкою програми є головна диригентка Київського камерного оркестру Наталія Пономарчук. Прозвучить музика українських композиторок: Алли Загайкевич, Вікторії Польової, Любави Сидоренко і Ганни Гаврилець.

Це концерт з елементами театралізації, де поєднаються звук і зображення. У фойє філармонії гостей зустрічатиме банер з інсталяцією, відвідувачі зможуть зануритись у незвичне художнє дійство. «Чорне намисто» — оригінальна робота з візуалізації жіночого начала старовинних українських традицій, авторкою якої є українська художниця Zinaida. Великий екран для відеопроекції буде й на сцені Колонного залу, де водночас перебуватиме велика кількість музикантів. Крім артистів Київського камерного оркестру, це виконавці партій акордеона, челести, ударних.

«Щоб підтримати концерт, присвячений жінкам-воїнам, цивільним та волонтерам, що загинули з початку повномаштабного вторгнення російської армії на нашу землю 24 лютого, я створила відео «Небесні квіти». Тут квітка — як алегорія, квітка-душа, що розквітла цієї лютої зими на небі, не встигнувши дати плоду на землі, — розповіла художниця Zinaida. — Відео буде показано під останній твір композиторки Ганни Гаврилець, яка померла у 2022 році. Також під музичний акомпанемент вперше представимо відео «Таїнство Чуркала», а також відео 2014 років «Чорна Наречена», «Чорне Намисто», «Виткані».

18 вересня вперше на сцені філармонії виступить молодіжний камерний хор United, диригентом якого є молодий і дуже талановитий музикант Владислав Лисенко.

Традиція церковного співу в Україні сягає періоду Київської Русі після прийняття християнства. Давньоукраїнська монодія, або церковне одноголосся сягнуло піку приблизно у першій половині ХVII століття. Та вже наприкінці XVІ сторіччя в українських церквах практикували багатоголосий спів, що згодом переріс у яскраве самобутнє явище: партесну музику. Її патріарх — видатний киянин, композитор Микола Дилецький. Його справу продовжили Дмитро Бортнянський, Артемій Ведель, Максим Березовський. У ХІХ столітті традицію духовного співу підхопили, зокрема, Микола Лисенко, Микола Леонтович. До старовинних церковних розспівів у своїй творчості звертаються і сучасні композитори.

Програма «Від монодії до модернізму» — це своєрідна антологія української духовної музики від одноголосся 16-17 століть до творів сучасності.

19 вересня — ювілейний концерт із нагоди 80-річчя нашого видатного сучасника, композитора Євгена Станковича.

Саме 19 вересня — День народження Євгена Станковича. Видатному українському композитору виповнюється 80. «Київська камерата» під орудою диригента Валерія Матюхіна зробить ювіляру музичний подарунок, виконавши його камерну музику.

Євген Станкович − яcкравий представник покоління українських композиторів 1970-х років, один із лідерів вітчизняної сучасної академічної музики, якого ще називають її класиком. Станковича складно віднести до якоїсь однієї течії. Композитор не надто відповідає й традиційному образу класика, принаймні за своїми суто людськими якостями (відкритість у спілкуванні, демократизм, здорове почуття гумору). Водночас, легше сказати, у яких музичних сферах він не працює, які жанри чи стилі не використовує. Не даремно його улюблена фраза − «композитор повинен уміти все».

Наступний блок концертів представляє західноєвропейську класику.

20 вересня виступить Квартет саксофоністів із програмою «Від Баха до Бітлз».

Назва концерту, «Від Баха до Beatles», говорить сама за себе. Величезний пласт музики, створений упродовж кількох століть, оживе під пальцями музикантів-віртуозів. Тут і авторські твори, й українська народна музика. Крім чотирьох саксофонів, ми почуємо також фортепіано та ударні, отже, в якийсь момент квартет саксофоністів перетвориться на справжній джаз-бенд.

Завершують імпрезу 21 вересня диригент Ігор Пучков та оркестр «Київські солісти», у виконанні яких прозвучать струнні квартет австрійського композитора-романтика Франца Шуберта і основоположника чеської музики Бедржиха Сметани.

Струнний квартет належить до найскладніших, найінтелектуальніших камерних жанрів. Часто це музика філософська, особливо квартети композиторів-романтиків. Тут і про красу й недосконалість світу, про радість життя і про біль, про любов і самотність.

Початок усіх заходів: о 18.00
Адреса: Національна філармонія України, Володимирській узвіз, 2
Вартість квитків: 300-400 грн.

Днями відійшла у засвіти відома оперна співачка та професорка вокалу Надія Куделя. Вона належала до унікальної зоряної плеяди легких жіночих голосів, яких називали «українськими соловейками». Впродовж трьох десятиліть Надія Куделя була провідною солісткою Національної опери України. Померла на 86-ому році життя.